Amning och kost

Så fort man har fött barn så vill väldigt många komma i form så fort som möjligt. Jag är precis likadan! Det är klart att man vill känna sig stark igen men det jag tror många gör fel är att det ska gå fort att komma i form.

Du har burit på ett barn i 9 månader. Låt det nu ta sin tid att komma tillbaka till det du önskar.

Det är klart man skulle vilja ha en quickfix men helt seriöst så vet vi att det inte fungerar.

Något som jag alltid rekommenderar mina kunder är att aldrig någonsin banta under amningen. Aldrig! När du ammar är det viktigt att du får i dig näringsrik mat för både din och för bebisen skull.

Många kunder som jag haft har haft problemet att de ständigt är hungriga och går runt med ett konstant sötsug. Oftast ligger problemet i att du får i dig för lite kalorier. För lite kalorier gör dig hungrig och går du runt och är hungrig så kommer du garanterat att bli sötsugen och den onda cirkeln är sluten.

Så hur många kalorier bör man äta när man ammar? Givetvis är det högst individuellt beroende på vikt, längd och aktivitet. Men jag brukar alltid rekommendera att lägga på 500 kalorier utöver ditt energibehov. Detta kan justeras under resans gång och du bör landa på en viktnedgång på 0.5 kg per vecka, definitivt inte mer.

Och kom ihåg! En dag i taget!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.