Plankan för Gravida

Många är rädda för att träna magen under sin graviditet och många kommer därför inte göra det.
Om man inte tränar magen under graviditeten så är risken stor att i takt med den växande magen så kommer ryggen att göra ondare och ondare.
Genom att träna magen så kommer du även hjälpa kroppen att återhämta sig fortare efter förlossningen.

Nu menar jag verkligen inte att det behöver gå fort att komma tillbaka efter en graviditet. Du har bärt ett barn i nio månader och det ska minst ta 9 månader innan du är tillbaka på riktigt igen.

Fram till vecka 16-20 så kan du göra plankan som vanligt.
Senare i graviditeten kan det vara lite obehagligt att göra den. Men det betyder inte att du ska strunta i att göra plankan. Istället tipsar jag nedan om en alternativ variant du kan göra.

Plankan för gravida

Så här gör du: Placera händerna under axlarna i axelbredd.
Placera knäna under höften i höftbredd.
Spänn bäckenbotten genom att suga in naveln intill ryggraden. (Väldigt viktigt)!
Lyft knäna från marken och håll endast en kort stund, exempelvis 5 sekunder.
Gå ner, slappna av i bäckenbotten och upprepa sedan övningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.