Komma igång med träningen efter semestern

Det är väldigt vanligt att man tappar träningsmotivationen under sommaren. Man går på semester, rutinerna rubbas och under fyra veckor hinner man bygga upp nya vanor… som kanske har blivit ovanor.

Du är medveten om att du borde komma igång med träningen men vet inte riktigt hur du ska börja. Nedan har jag listat tips på hur du ska lyckas komma igång med träningen igen.

1. Gå inte ut för hårt. Hade du som vanan att träna 4-5 dagar i veckan tidigare, gör inte samma sak nu. Börja istället långsamt med ett par träningspass i veckan och rör på dig så mycket som möjligt i vardagen. Öka sedan successivt. Risken är annars stor att du tappar motivationen då du kanske har tappat något i styrka och inte tycker det är lika roligt som sist.

2. Träna när du har som mest energi under dagen. Har du mest energi och även möjlighet att träna innan jobbet. Gör det! Att skjuta på träningen till efter jobbet eller till senare på kvällen när du är trött kan vara en extra stor utmaning precis i början när du ska komma igång igen.

3. Berätta för din omgivning om att du har tänkt att komma igång med träningen igen. På så sätt kan det bli en extra push om du har familjen i ryggen. De kan motivera dig när du känner dig som tröttast att gå till gymmet.

4. Innan du bestämmer dig för att hoppa över ett träningspass, ta på dig träningskläder innan du bestämmer dig. Det är lättare att gå till gymmet om du redan är träningsklädd.

5. Träna tillsammans med en kompis. Att umgås och träna med en kompis kan motivera dig. Och har du även en kompis som har lite svårt att komma igång så kan ni hjälpa varandra.

6. Låt det ta tid! Undvik tänket att förändring kommer komma över en vecka. Det tar tid och det är okej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.