Ätardagar?!

Ibland får jag frågan om jag äter nyttigt alla dagar i veckan eller om jag har ätardagar. När jag gick på diet och tävlade inom Bodyfitness var det enda jag levde för var dessa ätardagar. Vissa lördagar var jag inte ens sugen men tänkte alltid att nu får jag passa på. Det blev att jag vräkte i mig godis, snabbmat, läsk och fika för jag visste att det skulle dröja en vecka innan jag var där igen.
Det slutade alltid med att jag mådde fruktansvärt dåligt, fortsatte äta även att det inte va gott och det resulterade alltid i huvudvärk, magvärk och en kraftig ångest. Och jag tänkte alltid att nästa lördag ska det inte bli så här. Jag ska inte frossa som jag gjort idag… vilket jag förstås inte höll och vilket ledde till mer ångest.

Så svaret på min fråga är om jag har ätardagar är absolut nej. Jag tror inte på det tankesättet.
Jag äter godis oavsett om det är en onsdag eller om det är en lördag. Med detta menar jag inte att jag äter godis så fort jag är sugen men jag väljer mina tillfällen.
Jag frågar mig alltid: Finns det någon anledning till att jag är extra sugen på just godis? Har jag sovit dåligt? Är jag stressad? Är jag trött? Är jag egentligen hungrig? Eller är jag törstig? Får att få kontroll är det viktigt att sätta in suget efter godis i ett sammanhang. Finns det någon anledning eller vill jag ha godis för att jag vill ha godis bara. Är ni med? Det handlar om vem det är som bestämmer. Genom att tänka så här så kommer du få ett sunt tankesätt kring mat och sötsaker.

Och jag säger absolut inte att det är lätt, tvärtom! Men övning ger färdighet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.