Mat innan träning

Jag får många frågor gällande vad man bör äta innan och efter träning. Mitt svar blir nästintill alltid att det beror på vad du har för förutsättningar och vad du har för mål. Jag börjar med att ta upp vad du bör äta innan träning.

Om man tänker ur ett energiperspektiv så tar kroppen längst tid på sig att bryta ned fett, sedan protein och enklast har kroppen att bryta ner kolhydrater. Med andra ord blir det enklare för kroppen att omvandla kolhydrater till energi. Och energi är ju något du behöver när du ska träna.

Innan träningen så fokusera jag alltid på att äta kolhydrater och protein. Beroende på hur hungrig du är och när du åt sist så får du anpassa vad du bör äta. Var det många timmar sedan och du är väldigt hungrig är havregrynsgröt ett bra alternativ. Är du inte så hungrig så är en banan ett bra alternativ.

Andra alternativ kan vara yoghurt med müsli, smoothie, majskakor med olika pålägg eller varför inte keso och banan.

Så, anledningen till att äta kolhydrater innan träningen är för att öka kroppens prestationsförmåga under själva träningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.