Proteinrik lasagne

Får jag lov att bjuda på ett recept av en proteinrik lasagne?! Antingen gör man den vegetarisk och använder sig av tillexempel soyafärs… eller så gör man den på nötfärs.
Denna gång använde jag mig av en 5% ekologisk nötfärs.
Det som är perfekt med denna lasagne är att det blir många matlådor… eller räcker till många hungriga gäster.

Proteinrik lasagne cirka portioner

500 g 5% ekologisk nötfärs
1 paket glutenfria lasagneplattor, gjorda på sojabönor
2 st pressade vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
1.5 msk tomatpuré
en gul lök
mager ost
en skvätt vatten

Kryddor som: Örtsalt, spiskummin, peppar, vitlökspulver och ingefära.

Så här gör du: Sätt ugnen på 175 grader. Blötlägg lasagneplattorna. Hacka löken. Stek löken i en liten klick kokosolja. Pressa ned vitlöken. Stek färsen.
Smörj en stor form med kokosolja. När färsen är stekt, häll i de krossade tomaterna, tomatpurén och kryddorna. Låt allt småkoka i cirka 20 minuter. Smaka av för eventuell mer kryddning.

Lägg i lite färs i botten på formen, varva sedan lasagnen med lasagneplattorna och färs om vartannat. Avsluta med att riva på ost och sprid ut den över lasagnen.

In i mitten av ugnen i cirka 20-30 minuter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.