Träning ska vara roligt – Tabataintervaller

Okej, då är jag återigen inne i en period där jag inte tycker det är kul att gå till gymmet. (VA? Fy skam, du som är personlig tränare)! Äh läs vidare!
Jag går gärna till gymmet för att jobba, men träna… nej tack! Jag har haft sådana perioder förut. Det jag gjorde då, som jag gjorde nu är att fråga mig vad jag istället är sugen på att träna? Förr har det varit att träna hemma med hantlar, yoga, inlines eller löpning. Denna gången blev svaret tabataintervaller.

Sagt och gjort så har jag haft en vecka nu när jag bara tränat tabataintervaller. Och det är så skönt! Träning ska vara roligt och inget tvång.
Detta pass nedan fick mig svettig. Till skillnad från styrketräningen på gymmet så slipper jag tiden det tar att ta mig till och från gymmet. Win!
Jag kan ha på mig vad jag vill. Win! Jag kan låta hur mycket jag vill. Win! Och tabataintervaller tar inte så lång tid. Win!

Men vad innebär då tabataintervaller? Det är när du tränar intensivt i 20 sekunder och vilar i 10 sekunder. Beroende på hur mycket energi och tid du har för dagen så kan du variera träningen från 20 minuter till 40 minuter beroende på hur många gånger du gör övningarna. Jag utförde 10 övningar och hade inte så mycket tid så jag körde övningarna 4 gånger. Så, 20 minuters träning.

Tänk på att värma upp innan så att du förbereder kroppen på vad som ska komma. Det kan vara genom krysshopp eller jogga på stället eller hoppa hopprep. 

Tabataintervaller 20 minuter

Löpning i plankan
Dips
Knäböj med kick
Armhävningar
Knäböjshopp
Plankan med rotation
Burpees
Höftlyft
Step up på pall
Utfallssteg

Kör hårt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.