Pepparkaksbollar

Är så sjukt peppad idag på att få gå till gymmet och inte bara jobba utan få träna själv. Första träningen på nästan två veckor efter förkylningen. Det blir inte så mycket puls utan mer fokus på kontakt och lägre vikter. 

Det är viktiga att acceptera att man inte ligger på samma nivå efter sjukdom. Många tänker att de ska träna ikapp all missad tid de haft vilket oftast leder till att träningen blir rätt tråkig och skaderisken ökar då man inte har samma styrka sen innan, beroende på hur länge man varit borta förstås.

När jag varit borta från träningen som jag varit nu när jag varit förkyld så brukar jag ta tillfälle i akt och gå ner lite i vikter och fokusera mer på att hitta kontakten och öva teknik. Något som kabske inte sker alldeles för ofta, tyvärr.

Innan jag blev glutenintolerant så kunde jag, bokstavligt talat, leva på pepparkakor. När jag bodde hemma kunde jag sätta klockan 15 minuter tidigare för att leta efter pepparkaksburken som pappa gömt. Ja, sen kan man ju diskutera hur stört det är, men det är en annan femma.

Nu har jag insett att man faktiskt kan göra pepparkaksbollar som nästintill smakar pepparkaksdeg. Utan raffinerat socker och utan gluten.


Pepparkaksbollar cirka 8 stycken

5 dadlar
Cirka 1 tsk pepparkaksmix
Cirka 1/2 dl mandelmjöl
1 tsk kokosolja (utan smak)

Smält kokosoljan. Mixa dadlarna och ha i mandelmjöl och smaka av hur mycket krydda ni vill ha i. Ha till sist i kokosolja. Rulla till bollar i valfri storlek.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.