Träna rumpan

Ofta får jag frågan hur ofta man kan träna rumpan. Rumpan är precis som vilken annan muskel. Den behöver också återhämtning. Däremot så är rumpan en stor muskel och klarar av ganska tung belastning.
När jag tränar rumpan så tränar jag den rätt tungt med lite mindre reps, cirka 8-12. I den så kallade hypertrofi fasen.
Vissa veckor tränar jag rumpan en gång och andra veckor två gånger. Det beror alldeles på hur pigg muskeln är för tillfället. Men oftast så låter jag det inte gå mer än cirka 6 dagar innan jag tränar den igen. Det beror som sagt på hur fort rumpan återhämtar sig.

Så mitt tips är att lyssna på kroppen, precis som vilken annan muskel egentligen. Lyssna på om kroppen är pigg att köra igen redan efter 3-4 dagar eller om de behöver vila ett tag till.

Hur du ska träna rumpan är helt upp till dig, men mitt tips är att hitta övningar där du får bäst kontakt med muskulaturen och inte köra en massa övningar som är populära just nu. Använd gärna gummiband, ändra vinklarna, lägg tyngden på hälen och hela tiden variera dig.

 

1 thought on “Träna rumpan

  1. Det som gör att en tjejrumpa blir snygg är när den tränas 4 gånger i veckan. Två gympass och två löppass. Annars så blir den bara sådär stor och bullig. Rumpans cardio-träning måste vara minst dubbelt så mycket som gympumpet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.