Magmuskeldelning del 1

Okej, detta inlägg är riktat till alla mammor som fött barn. Ja, och för alla er som är intresserade över vad som händer med magen under en graviditet.

Ofta får man höra att man ska behöva stå ut med en massa problem bara för att man fött barn. Det kan vara ländryggsproblem, inkontinensproblem, putande mage, eller bäckensmärta. När jag själv var på efterkontrollen när Teodor var cirka 3 månader så frågade jag om jag kunde börja träna som vanligt. Svaret jag fick var: Ja, bara kör på! Jag tror dessvärre att det är ett väldigt vanligt svar som många får. Jag tror absolut inte att det är av ovilja utan av okunskap.

Efter en graviditet är det vanligt att många känner att de vill komma på banan och komma tillbaka till sin gamla kropp så fort som möjligt. Och tyvärr kan jag nästan uppleva en hets kring att komma tillbaka efter en graviditet så fort som möjligt. Både av vänner och klienter.
Jag fick höra från så så sååå många runt omkring mig: ”Men gud! Man kan ju inte se att du fött barn för några månader sedan”. (Nej, vi ska inte gå in på den diskussionen just i detta inlägg).

Idag ska vi prata om något som heter magmuskeldelning, även kallat diastatsis recti. När vi blir gravida så kommer våra raka magmuskler att dela sig just för att göra plats åt livmodern. Magmuskeldelningen finns kvar lite olika länge hos olika personer.

Så här kollar du om du har magmuskeldelning:

Det du vill kolla är längden på delningen, hur djup den är och hur bred den är. Gör så här:
Lägg dig på rygg med böjda knän och fötterna i golvet. Placera din hand på magen ovanför naveln. Lyft ditt huvud mot bröstet. Nu kommer de raka magmusklerna att spännas. Om du nu har magmuskeldelning så kan du nu känna hur dina fingrar sjunker ner och på sidan känner du de raka magmusklerna som ”kanter” eller väggar.

För att mäta djupet: Lägg märke till vart fingrarna sjunker ned djupare mot ryggraden till. En fördjupning innebär att bindväven är skadad. Desto djupare desto värre skada.

Mät längden: Vart uppstår delningen? Känn med dina fingrar längs linea alba. Ända från revbenen, mot naveln och ända ner till blygdbenet. Vart uppstår delningen?

Mät bredden: Genom att hitta bredden på magmuskeldelningen så lägg handen på magen med fingrarna cirka 5 cm ovanför och 5 cm nedanför naveln. Hur många fingerbredder är det från magmusklernas ”kanter”?

Vid magmuskeldelning bör man undvika att göra crunches och är det så att ni har bredare än två fingrar till delning så är mitt råd att undvika löpning, tunga knäböj eller tunga lyft över huvudet. Detta då magmuskeldelningen kan göra att du skadar dig och felbelastar.

Oftast så kan man se hur magen reser sig som ett tak när du försöker resa dig upp. Det handlar om att du inte vill belasta de yttre magmusklerna så att de slits isär ännu mer. Utan istället stärka den inre bäckenbotten. Mer om det i ett annat inlägg.

Djupa magmuskler?

De djupa magmusklerna gör så att delningen hålls ihop. Om det är så att du har delade magmuskler så kan du undersöka själv om du har tillräckligt starka djupa magmuskler som kan hålla ihop delningen. Detta gör du genom att:
Lägg dig på rygg igen med fötterna i golvet. Genom att suga in och och dra ihop naveln in till ryggraden så kommer de djupa magmusklerna att aktiveras. Res upp huvudet mot bröstet samtidigt som du känner efter om du fortfarande kan känna delningen.
Försvinner delningen så har du kontroll på de djupa magmusklerna.
Men även att du kanske har kontroll på de djupa magmusklerna i denna övning så betyder inte det att de är tillräckligt starka för att aktiveras i vardagen eller under träningen. Du kan behöva stärka de djupa magmusklerna.

Om du har ett djup:
Om det är så att du har ett djup så kommer det ta lång tid att stärka upp detta. Här ska du fortsätta att träna upp den djupa magmuskulaturen. Det är viktigt att du inte belastar magen. Och då tänker jag inte bara på magövningar utan även på tunga benpress, press över huvudet. Det gäller att träna de djupa magmusklerna men varsamt!

Om hur du tränar de djupa magmusklerna kommer i del 2.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.